zondag 28 maart 2010

ding 12: twitteren


Twitter, ik heb ooit eens twee tweets geplaatst geloof ik, maar ik heb zo'n saai leven dat er weinig interessants te twitteren valt...(goh wat klinkt dit zielig).

Twitteren is volgens mij vooral handig voor journalisten, hele beroemde mensen en internetgoeroes, bedrijven en narcistische persoonlijkheden.
Misschien dat ik nog eens ga twitteren als ik een nieuw blogberichtje plaats of tweet ik eens een leuk linkje, maar verder zie ik weinig nut voor mij persoonlijk. En eerlijk gezegd vind ik het beperkte aantal tekens ook een beetje benauwend.
Ik kan me voorstellen dat je misschien makkelijker twittert met een mobiele telefoon waar je ook mee kunt internetten, maar die heb ik niet.

Wat ik sinds een poosje wel doe, is tweets volgen. Dit doe ik o.a. vanwege mijn blog, want via twitter vang ik nogal eens een leuk en vooral actueel linkje op. Bovendien blijf ik op de hoogte op een zeer actuele manier over onderwerpen die ik interessant vind.

Twitteren werkt heel goed in de journalistiek. Meneer tiroka gebruikt het ook om de site te promoten. Bijvoorbeeld tijdens de Olympische Spelen was er het voorval met de foute wissel van Sven Kramer. Op radio 1 was er op dat moment een fantastisch commentaar bezig van Wennemars: hier te beluisteren.
Meneer tiroka twitterde dit gelijk door en dit werd direct door andere twitteraars opgepikt en geretweet (doorverteld via twitter). En dit leverde weer heel veel verkeer op voor de site van radio 1.  Zo gaat dat dus...

Twitter en de bibliotheek. Het kan, er zijn al veel bibliotheken die het doen (o.a. Arnhem). En zelfs blijkt bij enig nazoeken dat ook wij als "edecultura" al een twitteraccount hebben. Alleen is er niks meer getweet sinds 6 juni 2009...

Twitter is handig voor het geven van actuele informatie en kan goed gebruikt worden voor promotie van allerlei leuke activiteiten in de bibliotheek (plaatselijk en landelijk bijv. Nederland leest). Of bijv. voor het (jeugd)boek van de week, het meest uitgeleende boek/cd'tje van de week, de informatievraag van de week, de klant van de dag etc. (bedenk maar iets leuks).
Ik zou twitter inzetten naast andere promotiekanalen (de website,posters, advertentie in het plaatselijk blaadje), want ik denk niet dat je er enorme aantallen mensen mee bereikt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten