zondag 28 maart 2010

ding 11: wiki

Ik ga me heel erg verdiepen in dit volgende ding want ik mag samen met collega S. een wiki gaan opzetten!!!

Het wordt een interne wiki (dus alleen voor medewerkers en niet voor klanten). De wiki komt op het internet te staan en is dus toegankelijk vanaf elke werkplek en vanaf huis. De bedoeling is dat we er zoveel mogelijk informatie in gaan zetten die nu nog in allerlei mappen, kaartenbakken en notitieblokjes staat: procedures, handleidingen, roosters van klassebezoeken en nog veel meer.
We gaan heel erg ons best doen om er een gebruiksvriendelijke, functionele en handige wiki van te maken!

S. en ik zetten het raamwerk neer en het is de bedoeling dat we samen met de collega's de inhoud gaan vullen met allerlei handige informatie waar je direct in je werk mooi gebruik van kan maken. De informatie in de wiki is straks altijd up-to-date, want zodra er nieuwe informatie is over bijv. gastlenen kan het in de wiki gezet worden. Heel handig dus en het scheelt straks,als het goed is, een hoop gezoek en geblader.

Zoals gezegd wordt het functioneel en is het niet de bedoeling dat het vol komt te staan met vakantiefotootjes enzo.
Wellicht kan daar in de toekomst ook iets voor komen op het internet.
Dat zou ik zelf wel heel leuk vinden, want ik merk dat ik door deze cursus en het lezen van de diverse blogs mijn collega's beter leer kennen. En met sommigen heb ik veel meer contact (via het internet) gekregen dan voorheen (ja hè Nel?). En dat vind ik erg leuk, ook om met collega's van gedachten te wisselen over van alles wat ik in deze cursus ontdek.

Want ook ik ontdek heel veel tijdens deze cursus: een beetje over de 23 dingen en heel veel over de wereld van de bibliotheek.
Ik werk sinds ongeveer een jaar in de bieb (met veel plezier) maar heb geen bibliotheek-opleiding of -ervaring. (Ik heb wel veel ervaring op het gebied van klantenservice). Ik kende de bibliotheek als klant maar verder niet. Door deze cursus ben ik me veel meer gaan verdiepen in de bibliotheek en ben ik meer gaan nadenken over de toekomst van de bibliotheek.

Net als andere "oude" instituten als bijv. de publieke omroep (werkterrein van meneer tiroka), en de kerk hebben bibliotheken ook te maken met een veranderende samenleving. Moeite om mensen binnen te houden/krijgen, minder geld en (door internet) veel meer concurrentie zijn dingen die niet alleen in de bibliotheekwereld spelen. Meneer tiroka en ik brainstormen hier regelmatig over (vinden we leuk, sommige stellen gaan naar de film, wij brainstormen... ach ja.....)
En door deze cursus zie ik op internet steeds meer interessants over dit onderwerp.
't Is zelfs zo dat ik bij steeds meer dingen denk die ik al surfend (in mijn vrije tijd) tegen kom: da's leuk voor op mijn blog. Ik blijf jullie dus verblijden met nog veel meer interessante filmpjes en leuke linkjes. Dat bloggen zo leuk kon zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten