Naast Flickr zijn er nog veel meer leuke dingen op het World Wide Web. Web 2.0 is in volle gang (of zijn we alweer toe aan het volgende stadium?) en er komen steeds meer handige tooltjes bij.
Ik gebruik zelf regelmatig Picnik, een online fotobewerkingsprogramma. Handig om fotootjes of plaatjes van internet om te zetten naar een klein plaatje voor op een profielpagina bijvoorbeeld. Op de website van 23 dingen staat dat je er een account voor nodig hebt, maar dat is niet nodig. Op de website wordt ook nog The Generator Blog genoemd, niet vreselijk nuttig allemaal, maar wel geinig.
Voor het echte foto bewerken, is een programma als Photoshop mooi (veel uitgebreider), maar dat is meer iets voor de professionals of de gevorderde hobbyist.
Google Maps gebruik ik af en toe ook. Ik heb deze zomer in Picasa een fotoalbum van onze vakantiefoto's gemaakt. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van Google Maps en zo kun je zien waar we allemaal zijn geweest. Dat is toch wel veel leuker dan een traditioneel fotoalbum dat staat te verstoffen op de plank.
Verder gebruik ik het regelmatig voor routebeschrijvingen en het opzoeken van een adres bij gebrek aan een tomtom in mijn autootje.
En wat kunnen we er allemaal mee in de bibliotheek???
Ik zie eerlijk gezegd niet zo direct mogelijkheden, hooguit voor intern gebruik en tussen bibliotheken onderling (misschien leuk om te zien hoe andere bibliotheken de boeken presenteren, of een virtuele rondleiding bij een bibliotheek).
Voor de klanten ga ik er vanuit dat de website van de bibliotheek professioneel wordt gebouwd door een bedrijf dat daarin is gespecialiseerd met een professioneel pakket (en dus niet met foto's uit Flickr).
Een website is je visitekaartje en bovendien kan het een hele goede p.r. zijn. En een slecht in elkaar geknutselde site is juist slechte reclame en een bron van ergenis voor de klant en dus verre van klantvriendelijk.
Als klanten lid worden van de bieb verwijs ik ook altijd naar de mogelijkheden van de website, en volgens mij wordt daar veel gebruik van gemaakt (verlengen o.a.). De website is dus een heel belangrijk contact-moment tussen de klant en de bibliotheek. Belangrijk om daarin te investeren, lijkt me.
Over verlengen e.d. gesproken: ik ben wel benieuwd naar de nieuwe Bicat, bicatwise. Je kunt goed merken dat de huidige versie al een behoorlijk tijdje draait. Wat ik heb gelezen ziet de nieuwe versie er goed uit, zie hier voor meer info. Ook technisch ziet het er, voor zover ik het begrijp, veelbelovend uit. Ik ben benieuwd! Ik verwacht dat het qua mogelijkheden stukken klantvriendelijker is. Ik hoop op o.a. een verbeterde manier van zoeken, liefst op verschillende manieren. We zullen zien...
Sinds kort zit ik trouwens op Facebook en Hyves en het begint lichte verslavingsvormen aan te nemen....Ik begin zelfs het nut van twitteren te zien (gekoppeld aan je facebook/hyves account)...
Bedankt voor Picnic-tip.
BeantwoordenVerwijderen