woensdag 3 maart 2010

ding 1. bloggen

van de website www.23dingen.nl, een ontdekoefening
1. Schrijf een blogpost over de weblogsoftware die je gekozen hebt en wat je er tot nu toe van vindt.

Hier kan ik kort over zijn: ik had al een accountje van een paar jaar geleden bij blogger, dus ik heb  maar weer voor blogger gekozen. Ik geloof dat wordpress wel wat meer mogelijkheden heeft, maar weet dat ook niet helemaal zeker. Ik heb me er niet zo in verdiept. Blogger is wel gebruiksvriendelijk, dus prima
( en ik heb niet als doel dat deze blog gelezen gaat worden door duizenden mensen en dat het er fantastisch uit moet zien. Als ik dat wil, dan ga ik me nog wel verdiepen in welke blogsoftware daarvoor geschikt is op dat moment.)

2. Schrijf een tweede bericht, waarin je iets vertelt over wat jouw ervaringen tot nu toe zijn met Web 2.0 toepassingen.

Oke, ik kan natuurlijk vertellen waar ik allemaal een account bij heb, maar dat is volgens mij niet zo heel erg interessant. Ik volg gewoon de rest van de 23 dingen en als ik nog een leuke aanvulling weet, zal ik een linkje plaatsen. Ik kan wel wat vertellen over mijn internet-ervaringen tot nu toe:

Ik ben online sinds '96, dus nog voor het web 2.0 tijdperk. Ik ben begonnen met IRC, een vorm van chatten op internet in de jaren '90. Ik vond het fantastisch dat ik kon chatten met iemand uit Amerika, uit Australie en uit Japan, tegelijkertijd. Internet was vooral een bron van informatie en inspiratie uit de hele wereld. Google bestond nog niet, wel AltaVista. En internetten deed je nog per minuut op een piep- en kraakinbelverbinding. Na 15 minuten kreeg je een melding, of je nog steeds online wilde blijven, want de telefoontikken tikten door.... Zodra het kon kregen we gelukkig een kabelverbinding thuis, supersnel in onze beleving.

Inmiddels is internet helemaal ingeburgerd en is eigenlijk vrijwel iedereen online. Internet is hierdoor ook veranderd en wordt op meerdere manieren gebruikt (niet alleen meer voor informatie maar ook voor contact, verbinding maken met anderen, zakelijk en prive). Dit is niet het einde.
Internet is constant in beweging en zal blijven veranderen. Omdat technisch steeds meer kan en omdat mensen nieuwe mogelijkheden verzinnen. Je hoeft ook geen complete nerd meer te zijn om bijv. een eigen website te kunnen maken. In de toekomst zullen ook steeds meer dingen in elkaar over gaan lopen (mobiele telefoon, televisie, internet, radio etc.). En komen er nieuwe toepassingen en mogelijkheden.

Ik hou me eigenlijk niet zo bezig met de term 2.0 Ik vind het vooral leuk en inspirerend om te zien wat er op internet allemaal gebeurd.  Het scheelt ook dat ik een man heb, die internet als werk en hobby heeft.

Niet alles gebruik ik dagelijks, maar ik wil wel alles zien en ontdekken, gewoon omdat ik het mijn interesse heeft.

2 opmerkingen:

  1. Ha Blogger,
    Wat ben je snel! Leuk dat je weer een blog bent gestart!
    Ik hoop dat je kunt zien wie ik ben.
    Tot ziens, groeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een late reactie, maar ik heb vandaag pas je blog ontdekt en ik ben meteen alles maar gaan lezen, Best lastig, dat teruguit lezen trouwens.
    Het is heel verfrissend om zo'n jonge ouwe rot op internetgebied te ontmoeten. Dat ik het woord AltaVista nog eens tegenkom! Van IRC heb ik nog nooit gehoord, maar ik kan me voorstellen hoe intens spannend dat geweest moet zijn. Stel je voor: ik heb pas enkele maanden geleden voor het eerst gechat! Omdat het moest van de cursus. Je zult wel in een deuk liggen nu...

    BeantwoordenVerwijderen