dinsdag 23 maart 2010

Delicious

Delicious, ook hier heb ik al een behoorlijke tijd een account, maar ik had er tot voor kort weinig meer mee gedaan (in het verleden wel gebruikt). Pee had het er pas een keer over en toen ben ik weer eens wezen kijken. Het is inmiddels wel veranderd en verbeterd ten aanzien van een paar jaar terug.
Helaas is de vormgeving nog steeds weinig gezellig, mannelijk, zakelijk met dat blauw en grijs. Ik wil liever iets vrolijkere frisse (lente)kleuren. Waarom mag ik niet zelf mijn eigen vormgeving kiezen, zoals bij andere sites wel inmiddels kan??
Delicious is leuk, maar op een gegeven moment had ik teveel bookmarks en zag ik alsnog door de bomen het bos niet meer. En dan moet je dus alsnog gaan opschonen/hertaggen, of selectiever worden (hmm, valt voor mij niet mee....) Hierdoor gebruik ik het niet meer de laatste tijd. Ik gebruik in Firefox de Bladwijzers en dat werkt voor mij op dit moment goed. Ik heb Delicious nog wel in mijn taakbalk staan. Dit kun je doen via een handige tool die hier staat.

Het idee van al mijn bookmarks delen met allerlei mensen spreekt me niet zo aan. Ik vind het fijn om dat enigszins privé te kunnen houden. En dat kan gelukkig door het vakje privé aan te vinken bij het aanmaken van een bookmark. Het is wel leuk en handig om te zien wat anderen als bookmarks hebben.
Ik vind de toplist-optie leuk. Ik moest even zoeken maar zag toch ergens een optie om binnen een bepaalde tag te zoeken op meest populair (weet nu even niet meer waar...).

Mocht ik dit gaan gebruiken in het werk dan zou ik een account speciaal voor de bieb aanmaken, waar al het bibliotheekpersoneel op in kan loggen. Ik denk dat dat wel heel leuk kan zijn, omdat je dan samen een imposante lijst met interessante links kunt verzamelen.
Het is dan misschien wel handig om af te spreken met welke woorden je gaat taggen. Je kunt in ieder geval een paar hoofd-woorden afspreken, die iedereen gebruikt en daarnaast kun je nog je eigen tags verzinnen.
Veel dingen hebben nl. meerdere namen (boekenkast/kast, wereld/aarde, schrijver/auteur) of kun je in enkelvoudige of meervoudige vorm taggen (boek, boeken).
Er is technisch ook nog een mogelijkheid om in te bouwen dat je ziet wat anderen hebben getagt, zodat je de zelfde tags kunt kiezen. Ik weet dat deze mogelijkheid er is (via een andere site), maar weet niet of dit ook in delicious kan.
Update: inmiddels heb ik begrepen dat onze bibliotheek ook Delicious gaat gebruiken. S. is hier mee bezig. Ik ben benieuwd!

Ik vind persoonlijk stumbleupon heel leuk. (Waarschuwing: Let op bij doorklikken op deze link: verslavingsgevaar!!!!) Ik heb al vele uurtjes doorgebracht met stumblen en heb prachtige dingen gezien!! Ook hier worden tags gebruikt. (Stumble upon is denk ik niet direct bruikbaar in de bibliotheek.)
Tags worden tegenwoordig in veel meer sites gebruikt, bijvoorbeeld in: Flickr, vimeo, of lastfm, dit is vaak één van de manieren om te zoeken.

2 opmerkingen:

  1. Ha Tiroka, wat een doorwrocht artikeltje. Ik heb Delicious na het proberen meteen er af gegooid, want ik vond het veel werk, dat taggen. Toch kan het in het werk heel handig zijn, maar ik vind het, naast dat werk, ook niet gemakkelijk, dus je zou er goed mee moeten LEREN omgaan.

    Het lijkt me een must om de mogelijkheid te hebben om aan te sluiten bij door anderen bedachte tags; ik ben zowiezo geen voorstander van eigen associatieve 'trefwoorden'. Meer iets voor mensen die houden van ready-made poëzie, dunkt mij.

    Stumble Upon bezoek ik ook niet meer, maar dat heeft een andere reden, kwestie van lijfsbehoud.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja, delicious lijkt me (voortschrijdend inzicht) heel handig aan de informatiebalie!!! en gelukkig kunnen we hier binnenkort mee aan de slag!

    BeantwoordenVerwijderen