maandag 8 november 2010

Almere

van bovenaf bekeken
Een aantal weken geleden hadden collega L. en collega S. het plan opgevat om eens bij een andere bibliotheek te gaan kijken.
Bibliotheek Almere werd het, vanwege het concept, het gebouw en een gelezen artikel. We waren erg benieuwd.

Op een mooie zaterdagmiddag hebben we rondgedwaald en ons laten verrassen. Het is een prachtige bibliotheek, het was druk, en we hebben veel ideeën op kunnen doen. (En veel foto's gemaakt).
Als het goed is, gaat er binnenkort nog een ploeg van onze bieb een keer op excursie. Ik ben ook benieuwd wat zij ervan vinden.

Een aantal ideeën bleken makkelijk zonder extra kosten realiseerbaar: bijv. boeken van dezelfde schrijver of dezelfde serie bij elkaar zetten. 't Ziet er daardoor veel mooier en overzichtelijker uit. Ook wat betreft de reserveringen gaat het anders dan bij ons nu het geval is. De reserveringen staan bij de ingang in een kast. Ieder kan zelf zijn of haar gereserveerde boek pakken. Wel zo makkelijk!
Verder viel me op dat er ook gezocht is naar samenwerking met andere partijen: de leesbrillen zijn bijv. gesponsord door een brillenwinkel.

de doorkijk
De bibiotheek van Almere zit in een prachtig gebouw waar je doorheen kunt dwalen. Je komt binnen via een roltrap. Er is een café, een filmzaal en een leestuin. De bibliotheek is verdeeld over meerdere verdiepingen.
Op de 1e verdieping vind je de klantenservice-balie. De inlichtingenmedewerkers lopen rond en dragen herkenbare bedrijfskleding. Ook loopt er bewaking rond.

De boeken zijn op verschillende manieren gepresenteerd (frontaal, tafels en kasten). Het inleveren, uitlenen en betalen is allemaal geautomatiseerd.
De bibliotheek is ingericht naar doelgroep. Op zich een mooi idee, maar soms vond ik het wel wat stigmatiserend. Ik hou van handwerken, en dat bleek in dezelfde hoek te staan als de streekromans, waar ik dan weer helemaal niks mee heb.
Aan het gebouw en de inrichting is duidelijk professionele aandacht besteed. En dat zie je en voel je overal. Ik zelf vind dat erg prettig. Er is veel licht door de grote ramen, en de verschillende 'doelgroepafdelingen' lopen vloeiend in elkaar over.
speciaal voor P.: jeugd: peuters en kleuters
Van een medewerker hoorden we dat de bibliotheekindeling erg goed bevalt. Ook al moet er soms wat langer gezocht worden naar een boek en maken de medewerkers soms veel kilometers.

De bibliotheek was zeker een bezoek waard! Erg leuk om eens te kijken bij een andere bieb. Zeker in zo'n mooie!
Meer van mijn foto's vind je hier.

3 opmerkingen:

  1. Na wat ge-experimenteer kon ik de foto's bekijken: mooie foto's! Mooie bibliotheek ook zo te zien. Werkt het?
    Ik ben zelf niet erg voor die door anderen bedachte indelingen zoals de combi streekromans/handwerken. Een ding is zeker: een reportage zoals die van jou is smaakopwekkend.

    Als ik ga moet ik, zo ik begrijp, wel mijn rollerskates meenemen.
    En dat bezoeken van andere bibliotheken- mooi of niet- wordt een dwangneurose, kan ik je al zeggen. Maar je kent de term "prettig gestoord"?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Nel P. hahaha ik zie je al voor me op je rollerskates :-) En bedankt voor de waarschuwing voor de dwangneurose (ik bedacht me pas dat ik ook mooi in Stockholm de bieb kan gaan bekijken in de 2 dagen die daar in het voorjaar ben: beginnende dwangneurose ben ik bang).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. thanks en nice en alles, maarre, je kent het begrip jaloezie???? dus ja, verhuizen dan maar....

    BeantwoordenVerwijderen