maandag 23 augustus 2010

sociale media


Via een tweet van Edwin kwam ik bij Leo Laporte uit. Leo is net zo'n internetjunkie als ik ben, maar dan nog een paar graadjes erger :-) Hij schrijft over zijn teleurstelling in sociale media op zijn blog. "Social media, I gave you the best years of my life, but never again."
Ook Paul Carr besloot onlangs een semi-kluizenaar te worden en sluitte zich m.u.v. twitter volledig af van de sociale internetwereld. Twitter zette hij op 'locked'.
Zijn redenatie: "The explanation I gave was that, in an age when everyone and their dog is sharing every aspect of their life, being a digital recluse is the new “Internet famous”." 

Betekent dit dat sociale media bijna dood is?
Mwah, ik denk 't niet. Ik vind het soms ook best jammer dat mijn contacten door facebook, hyves en twitter oppervlakkiger zijn geworden.
Je kunt er niet zoveel in kwijt als in een mail of in een blog. En daardoor mist het soms diepgang.
Facebook ligt ook nog eens, terecht, regelmatig onder vuur. Bovendien schijnt het dat veel vrouwen verslaafd zijn aan facebook. En twitter lijkt vooral voorbehouden aan een (tot nu toe) select groepje.

Maar het mooie is wel dat je info via sociale media heel actueel is. Je bent direct op de hoogte van de laatste nieuwtjes in je vriendenkring/vakgebied. Bovendien is het heel makkelijk om voor jou interessante mensen te volgen. Hierdoor krijg je de beschikking over veel actuele informatie en weet je precies wat er speelt binnen jouw vakgebied.
Of die info allemaal betrouwbaar is, is natuurlijk de vraag. Maar ik geloof niet dat de gemiddelde internetter daar mee zit.

Als je wilt, kun je trouwens achterlijk veel tijd kwijt zijn aan sociale media. Het is niet te doen om alles te volgen, daar heb je een dagtaak aan. Dat moet je gewoon niet willen; er zijn belangrijkere dingen in 't leven!

2 opmerkingen:

  1. Haha die Tiroka! Zegt ze dat sociale media te veel tijd vergen en dat er belangrijker dingen in het leven zijn. Dat zet ze dan aan het eind van een stukje met 9 (negen) links naar, Tiroka kennende, essentiële en interessante informatie.
    Daar gáán mijn goede voornemens (sporten, boodschappen, brieven schrijven) alweer. Bedankt, hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha die Nel,zoals ik ook al zei: je kunt er achterlijk veel tijd mee kwijt zijn. Een belangrijke vaardigheid bij al die informatie is dan ook: scannen. Tegenwoordig scan ik bijna alles i.p.v. lezen (op een enkel uitzonderlijk leuk of goed stukje info/boek na) en dat scheelt bakken tijd. Ennuh als je nou op de fiets boodschappen gaat doen, heb je gelijk gesport! :-)

    BeantwoordenVerwijderen