donderdag 26 augustus 2010

1, 2, 3...

Jump!
go!

Ah, lekker de tijd vandaag, want het huis is opgeruimd (ongelooflijk maar waar!), de was is gedaan (huh, ja echt), en de boodschappen zijn binnen.
't Regent buiten verdacht herfstig, dus we gaan niet naar de speeltuin vandaag.
Kasper zit lief te kleuren. En ik zit aan de keukentafel met een muziekje en koffie.
Ik kan natuurlijk de frituurpan gaan schoonmaken of zo iets, mwuh, eerst maar eens een vers blogstukje!
(en dan straks lekker verder met deze  in roestbruin, of deze als Kasper slaapt).

Ik heb deze week uit belangstelling en nieuwsgierigheid wat rapporten en andere info doorgebladerd over de toekomst van de bieb (waarschuwing bij de links: veel interessant leesvoer).
Er wordt wat afgeschreven, maar wanneer wordt het nou allemaal eens concreet vertaald in helder beleid ?

Het lijkt er op dat de VOB zich steeds meer naar binnen richt en zich afschermt. Er komt weinig info naar buiten.
Hoe komt dat? Zijn ze hard aan het werk en willen ze niet gestoord worden misschien? (Ik probeer maar positief te blijven.)
Maar er moet wel snel wat gebeuren. Want als ik lees dat de hele boel gedigitaliseerd zou zijn in 2012 dan denk ik, dan moet je toch wel heel snel wat gaan doen, want voor je het weet is het 2011...

En kunnen we van die 9,1 miljoen niet op cursus met z'n allen? Want die 23 dingen cursus is natuurlijk een mooie eerste aanzet, maar de meeste collega's doen er niks meer mee jammergenoeg...(op een paar uitzonderingen na gelukkig). En volgens mij moeten we nog wel wat bergen verzetten voor we zover zijn als hier beschreven wordt:
Maar de grootste revolutie zal moeten plaatsvinden bij de medewerkers van de bibliotheek. Wat aansluit op de bestaansvoorwaarde leefbaarheid. De heer Savenije geeft aan dat het bestaansrecht niet meer alleen van techniek afhankelijk is, maar ook van de kwaliteit van de medewerkers. Dit is personeelstechnisch een behoorlijke revolutie. De medewerker moet nu beschikken over IT- vaardigheden, projectgericht zijn, subsidies kunnen aanvragen, functie van accountmanager kunnen vervullen en de doelgroepen opzoeken.
Er is werk aan de winkel. Aan de slag mensen! (en ga nou niet alles eerst dicht lopen timmeren, maar probeer het gewoon, uit mislukkingen komen soms de mooiste dingen voort..)

3 opmerkingen:

  1. Helemaal mee eens. Een mooi Duits spreekwoord dat ik onlangs tegenkwam :durf "uber deinen Schatten zu springen".

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De uitspraken van Bas lijken me duidelijk genoeg, en geven ook zicht op het gedrag dat van bibliotheekmedewerkers wordt verwacht.

    Er moet echter voor deze mensen, wel een duidelijke aanleiding zijn om inderdaad aan de slag te gaan...

    De urgentie moet dus aangetoond en gezien gaan worden, er moet gestimuleerd en ondersteund worden.

    Hier ontbreekt het echter nog aan, waarbij ik de cursus 23dingen als een gepasseerd station zie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Annie, ik moest het even vertalen, mijn Duits is niet al te best. Maar ik vind het een prachtig spreekwoord: durf over je eigen schaduw te springen. Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen