zaterdag 26 februari 2011

Stockholm

We zijn net terug van een paar dagen Stockholm. Het was heerlijk. We waren met z'n tweeën, zonder de kinderen, dus heel relaxed.

Ik heb ook nog 's voor het eerst van mijn leven gevlogen! Ik vond het (gelukkig) totaal niet eng, wel intrigerend om alles vanuit de lucht te zien.
We vlogen met Ryanair wat betekent dat je vrijwel altijd op rare tijden vliegt (tenminste, dat vertelde een Deense Japanner in het hostel). En je komt aan ergens ver buiten je plaats van bestemming, ook al heet het vliegveld: Stockholm Skavsta.
We moesten dus nog anderhalf uur met een toeringbus. Maar ook dat bleek goed te doen. De bus stond al klaar toen we uit het vliegveld kwamen.
Ryanair is trouwens spotgoedkoop, dus namen we de (ook goedkope) busreis graag voor lief.
We konden bovendien alles van te voren online regelen en betalen (vliegtuig, inchecken, busreis, hotel), heel handig!

We hadden een prima kamer (wel basic) in een bijna nieuw hostel 'Old Town Lodge' in een pand uit 1600: we hadden een gedeelde douche/toilet maar heel schoon allemaal, een gezellige loungehoek en een gezamelijke keuken (net als op Zweedse campings) én gratis wifi.
Het hostel werd bevolkt door mensen uit de hele wereld en van alle leeftijden, de sfeer was heel gemoedelijk.
(Mocht je het overwegen: wel een (iets duurdere) kamer met raam nemen, anders slaap je in de kelder, en dat is nogal gehorig begrepen we).

onze kamer
in dit mooie oude straatje ligt het hostel
Het hostel ligt op een werkelijk perfecte locatie midden in het oude gedeelte van Stockholm, Gamla Stan, waardoor alles goed aan te lopen was.
De eerste ochtend zijn we door Gamla Stan gelopen. Gamla Stan is een mooi oud centrum met rustieke straatjes en gezellige winkeltjes (we zagen ook een winkel met levensgrote handgemaakte trollen en kabouters, beetje eng...).
Ook het koninklijk paleis is er te vinden.

Tussen de middag aten we in een café dat er uitzag als een ouderwetse huiskamer (dit hebben we al vaker gezien in Zweden). Het zat stampvol met Zweden van alle leeftijden, zakenmensen maar ook scholieren, een hele bonte mix.
Daarna zijn we door het centrum (Östermalm) met chique winkels (veel designmeubels), een overdekte markthal en City (een soort Kalverstraat, met NK, de Zweedse Bijenkorf) gelopen.

We zijn vaak een winkel ingedoken want het was erg koud buiten (Michel besloot toch maar een muts en sjaal te kopen, want die had hij niet meegenomen).
We zagen mensen met de meest vreemdsoortige (bont)mutsen en -jassen. Als het koud is, maakt het niet meer uit wat er in de mode is, als het maar warm is!

Stockholm
met het pontje door het ijs breken (herrie!)
sneeuw
De tweede dag hebben we besteed aan museabezoek. Stockholm bestaat uit veel water en eilandjes, waardoor het handig is om soms met een pontje te gaan. En dat hebben we dan ook gedaan. Het ijs kraakte aan alle kanten!

We zijn naar Nordiska Museet en Moderna Museet geweest. In hetzelfde gebouw zat ook nog Arkitekturmuseet, wat gratis was, maar dat viel een beetje tegen.
In Nordiska Museet deden we een audiotour, wat veel leuke extra informatie gaf. In dit museum wordt uitleg gegeven over de Zweedse tradities en cultuur (o.a. interieurs, mode, feestdagen, ambacht e.d.). Het ligt vlakbij het openluchtmuseum Skansen, maar daar was het nu echt te koud voor (die bewaren we dus nog).
In Moderna Museet is veel moderne kunst te zien, m.n. veel fotografie, maar ook werken van o.a. Dali, Magritte en Andy Warhol. Ook een heel leuk museum.
's Avonds zijn we nog uit eten geweest en de volgende dag vlogen we al weer terug naar huis.

Het was wel koud, erg koud. Volgens de eigenaresse van het hostel was het die dag 's ochtends 23 graden onder nul, en overdag -15.
Zelfs voor de Zweden was dit wel erg koud. En ze waren het helemaal zat, die kou. Maar het zonnetje scheen en het was helder weer. De lucht is een stuk droger en dat maakt de kou wel anders dan hier in Nederland.

Nog een aanrader: We hebben lekker geluncht. In Zweden is het gebruikelijk Dagens rätt te nemen, één van de dagschotels met drinken, brood, en warm eten. Voor 7-10 euro heb je een complete maaltijd, en zit je midden tussen de locale Zweden lekker te eten.

En: De Zweden zijn zulke aardige mensen. Als je ergens van het uitzicht staat te genieten, zegt een Zweed gerust: "Mooi he?" En veel Zweden maken spontaan een praatje met je (in het Zweeds of Engels). Zoveel relaxter dan in Nederland....Dit blijft bijzonder. We komen zeker nog eens terug!

Dagens rätt dag 2 in Blå Porten (ook heerlijk gebak!): vissoep met brood en drinken
kunst kijken in Moderna museet

en weer terug naar huis

1. Ik ben vorig jaar één dag in Stockholm geweest.
    Mijn dochter studeerde toen in Uppsala, dat heb ik ook bekeken.
    Ik was er begin mei; het was er toen zo'n 20 graden, te warm voor de tijd van het jaar daar, en warmer dan het toen in Nederland was.
    Ik heb ook het Modern Musee bezocht, en het paleis, ook de moeite waard.
    Op een terrasje heerlijk geluncht.
    Ik vind Stockholm ook een stad om nog eens heen te gaan!

2. Mooi verslag én mooie foto's. Ben lang geleden ook eens in Stockholm geweest. National museum is bij een volgend bezoek ook zeer de moeite waard.

3. Leuk stukje en mooie foto's! Ik ken Stockholm van onze vakanties in Zweden, maar zou graag voor een stedentrip een keertje terug willen. Alleen niet in de winter; wat een temperaturen! Het is nu vast wennen aan de "herfst" hier :-/
    Hoe ging het met het Zweeds spreken? Namen ze het niet te snel in het Engels over?

4. Wat een fijn verslag, Tiroka. Dankjewel.

5. Dank jullie wel voor de leuke reacties!
    Het paleis en het National museum staan ook nog op 't lijstje voor een volgende keer. Er is zoveel te zien/doen daar...
    @Sylvie de depressieve regen hier is ook niet alles.
    Het Zweeds spreken ging m.n. Michel al goed af (die zit inmiddels in jaar 2 v Zweedse les). Ik kon alles al wel beter volgen, en het lukte me wel om korte simpele zinnen te fabriceren, maar een echt gesprek is nog moeilijk. Het lezen ging wel veel beter (bordjes in het museum, menukaarten etc.).