dinsdag 15 februari 2011

spinnen

spinnewiel


Daarnet was ik bij de nieuwe kringloopwinkel in Ede 'Restore'.
De vorige winkel was achterlijk duur en het rook er vies. De laatste tijd kwam ik er dus niet meer.

Maar ja, nu heeft onze krantenbak het begeven en ik dacht: kom laat ik 't nog eens een kans geven. Want op zich ben ik voor groen, recyclen en tegen overconsumptie: heel kringloopwinkel-vriendelijk-gezind dus eigenlijk.

De nieuwe winkel zit op een andere plek, is nog wel het zelfde ingedeeld en ruikt nog steeds het zelfde (helaas) maar de prijzen, die zijn stukken lager (hoera!!).

Ik struinde door de winkel op zoek naar een krantenbak (niet gevonden) en daar stond 'ie, verscholen achter een kast: een spinnewiel.
Ja!, dacht ik, die is voor mij! Maar direct daarna dacht ik: wacht even, eerst 's kijken wat het mag kosten. Maar dat bleek reuze mee te vallen: 14,50 euro, daar hoefde ik niet lang over na te denken.

Wat het voor merk is: geen flauw idee. Ik heb inmiddels de vraag met foto gepost op Ravelry in de hoop dat iemand 'm herkend (en hoop stiekem dat het een echt merk is, maar dat zal wel niet).
En nu ga ik me maar eens verdiepen in het hele spingebeuren. 't Schijnt niet makkelijk te zijn.

We hebben in de bieb welgeteld 1 boek uit 1980 over spinnen. Dit blijkt na een beetje speuren op Ravelry wel de Nederlandstalige 'spinbijbel' te zijn en zo wie zo is dit één van de drie (!) Nederlandstalige boeken die er zijn. Boeken die allemaal stammen uit de jaren '70 en '80.
Ongelooflijk toch? (engelstalig zijn er trouwens wel nieuwere boeken over dit onderwerp uitgekomen, maar blijkbaar durft geen enkele uitgever het aan, ofzo)

en nee, handwerken is niet alleen voor bejaarden!


update: inmiddels weet ik dat ik een goed beginners wiel heb gekocht: een 'schippertje'. Er ontbreken helaas wel twee spoelen. Maar volgens de kenners is dat niet erg, maar vooral een beetje onhandig/meer werk. Morgen nog maar even langs bij Restore om te zien of ze die dingen nog ergens hebben liggen. 

5 opmerkingen:

  1. Ik had in het verleden spinnende familieleden en van door hen gesponnen wol heb ik een supertrui gebreid. De wol rook lekker, voelde lekker bij het breien, en, het belangrijkste: de trui 'droeg' zo behaaglijk en-klinkt gek- troostrijk.
    Ik wil helemaal niet 'moeder-aarde' achtig doen, maar als je grote bollen zelfgesponnen wol krijgt van een zwart schaap (datwel, ja) van lieve mensen die je met dat spinnewiel in de weer hebt gezien, dan is dat een groot cadeau.
    Als je vervolgens, veel eenvoudiger dan je dacht, met die 'oer-wol' veel lekkerder kunt breien dan met hele chique Phildar-bolletjes: dan ben je heus wel genezen van je "aan die geitewollesokke-rage doe ik niet mee"ideeën.
    Ik wens je dan ook welgemeend proficiat met je aanschaf.

    De spinsters van toen roemden trouwens het rustgevende van de handeling.

    Ik denk: je kunt je een ons mediteren, maar daar schiet alleen je eigen geest iets mee op; al spinnende kom je tot rust én je produceert tastbare mooie materie (waar je eventueel anderen een plezier mee kunt doen.)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grappig, ik kwam pas ook al een dergelijk verhaal op internet tegen over een troostrijke kindertrui. En ik ben geen zweverig type, maar ik kan me voorstellen dat het toch doorwerkt, een trui gebreid met liefde. En zelfgesponnen wol werkt vast heel fijn, ik ben benieuwd of het me gaat lukken om er een draad uit te krijgen.
    Dat 'mediteren' dat ken ook van het breien, op een gegeven moment kom je in een soort ritme wat heel rustgevend is op de een of andere manier. Ik denk dat dat met spinnen ook zo werkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi, ik heb een vraagje. Wij hebben precies zo een spinnewiel, alleen het verbindings balkje tussen het wiel en het pedaal mist. Zou ik mogen weten wat de afmeting is? Of een foto? Daar zou ik erg meegeholpen zijn! Alvast bedankt! esterkramer@hetnet.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb jaren geleden ook spinnen geleerd, het is erg rustgevend!
    Ik heb de vorige reactie ook geplaatst, zou je mij op deze kunnen antwoorden?

    BeantwoordenVerwijderen