dinsdag 1 juni 2010

Over 10 jaar....


De ontwikkelingen gaan razendsnel. Voorlopig bestaat de bibliotheek nog wel in de huidige vorm, maar hoe lang nog?
Ik ben benieuwd of jullie hier weleens over nadenken.

Vorige week had onze oudste zoon van 10 een spreekbeurt over treinen. Hij maakte hiervoor een prachtige powerpoint presentatie. Hij wist hoe hij dat moest doen, dat had hij geleerd op school. Hij gebruikte nauwelijks boeken maar wel veel (betrouwbare) informatie van internet.
Er werden een filmpje van youtube en diverse plaatjes toegevoegd. En een link naar een spelletje op spele.nl waar je treinen kunt rangeren. Om het begrip "rangeren" uit te leggen...
Ik was hartstikke trots op hem, want hij deed dit allemaal zelf. Ik heb nog even wat taalfoutjes eruit gehaald, en pappa bemoeide zich nog met de vormgeving maar verder waren we als ouders niet nodig. En de bibliotheek of het bibliotheekpersoneel ook niet....

Ik vroeg net aan mijn kinderen waarom ze nog naar de bieb gaan. Hun antwoord was: "Om leuke boekjes van Stilton te lezen. Je hoeft niet alle boeken gelijk te kopen, maar kunt ze lenen." Ik vroeg vervolgens of ze nog naar de bibliotheek zouden gaan als je boeken ook op de computer (of e-book) kunt lezen. Als dat gratis zou zijn, zouden ze niet meer naar de bibliotheek gaan, want dat is dan niet meer nodig.....

Misschien zijn mijn kinderen helemaal niet representatief, dat weet ik natuurlijk niet. Maar ik zie weinig jongeren in de bibliotheek. En ook de presentatie van Ida Aalen maakt pijnlijk duidelijk hoe we er voorstaan (hier vind je de presentatie in PDF).

Wat denken jullie? Hoe ziet de bibliotheek er over 10 jaar uit? Hoe ziet je werk er dan uit? En je werkplek?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten