maandag 24 mei 2010

Musica



Ik ben al de halve week fijne muziekjes aan het luisteren via Spotify, een muziekdienst die nu ook in Nederland te gebruiken is. Ik ben tot nu toe erg enthousiast.
Als ik muziek luister doe ik dat vrijwel altijd via de computer of via de radio in de auto. Manlief begrijpt dit niet helemaal, want de computer heeft helemaal geen goeie boxen, maar eerlijk gezegd boeit mij dat niet zo.

Tot voor kort gebruikte ik Jango en Grooveshark, beide gratis. Heel vroeger heb ik ook geluisterd via Last.fm, maar dat gebruik ik niet meer. Grooveshark, Jango en Spotify hebben een behoorlijk groot aanbod en bieden veel meer dan de mainstream top 40 muziek (gelukkig). Geen van allen hebben ze alles trouwens.
Het leuke van deze diensten is dat je kunt doorklikken naar muziek van soortgelijke artiesten. Hierdoor heb ik al vele leuke onbekende bandjes ontdekt.
Spotify springt er tot nu toe uit qua mogelijkheden. Helaas heeft de gratis versie geen radio-functie en heb je 20 uur per maand (en wel elk kwartier een reclame). En ik blijk na deze halve week nog maar 6 uurtjes over te hebben....
Ik overweeg nu een abonnement van 5 euri per maand. Ja, echt, ik ga misschien betalen voor iets op internet. Dat is iets wat ik vrijwel nooit doe...
Maar ik luister veel, heel veel muziek via internet en als dat dan zo goed aangeboden wordt als bij Spotify, dan is 5 euro niet veel vind ik. Zonder gewetensbezwaren (want legaal) kan ik dan onbeperkt luisteren naar allerlei muziek. Cd's (die ik overigens al een paar jaar nauwelijks meer koop) zijn stukken duurder en bovendien gevoeliger voor beschadigingen.
Voor de meer mobiele mensen onder ons is er ook nog een abo van een tientje met nog meer mogelijkheden voor de mobiele telefoon én betere muziekkwaliteit.

Wat betekenen diensten als Spotify voor de bibliotheek? Ik ben bang dat dit weinig goeds betekent voor de muziekafdeling. Want waarom zou ik nog naar de bieb gaan om cd's te lenen (betaald, ook nog) als ik 24 uur per dag thuis gratis muziek kan luisteren van allerlei leuke bandjes die we in de bieb vaak niet eens hebben... Laten we alsjeblieft zo snel mogelijk de cd's gratis gaan uitlenen want anders vrees ik het ergste. En het lijkt me een goed idee om op de 1e verdieping wat meer reclame te gaan maken voor de muziekafdeling op de 2e verdieping (met een nieuw aanbod van de cd's bij de nieuwe boekentafel bijvoorbeeld).
Daarnaast is het goed om te bedenken wat je nu eigenlijk wilt bereiken met een muziekafdeling. Heeft de klant er nog behoefte aan om cd's te kunnen lenen?
Misschien moet je uiteindelijk de muziekafdeling wel omvormen tot iets anders, een aanbod met muziek, bladmuziek, games, films etc. Of samenwerken met andere partijen waardoor er een uniek aanbod, concept of samenwerkingsverband kan ontstaan.
Op landelijk niveau zou je als bibliotheek een gesprek aan kunnen gaan met diensten als Spotify om te kijken of je iets voor elkaar kunt betekenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten