vrijdag 7 mei 2010

boete-vrij zijn


Een paar weken geleden las ik dit artikel.
In de VS bedenken bibliotheken in deze recessietijd hoe ze af kunnen komen van het boetesysteem.
Sommige bibliotheken laten jongeren lezen i.p.v. betalen (7 uur lezen i.p.v. 7 dollar betalen) of geven nieuwe moeders een bibliotheekkaart voor de baby met als voordeel: geen boetes het eerste jaar (mamma's hebben het al druk genoeg).
Weer een andere bibliotheek heeft alle boetes afgeschaft maar geeft na 25 dagen een waarschuwing. Als het boek niet wordt teruggebracht, moet het boek vergoed worden door de lezer.
Mark Deckers van de Overijsselse bibliotheken heeft in zijn blog ook over dit onderwerp geschreven.

Ik vind 't goed dat bibliotheken hier over aan het nadenken zijn. Want die boetes voelen vaak erg betuttelend en vervelend. Voor de klanten en voor ons, bibliotheekpersoneel.
Klanten klagen geregeld over boetes. En pas had ik een klant aan de balie die haar dochter haar abonnement liet cancellen vanwege een hoge boete van dochterlief. Dat kan toch ook niet onze bedoeling zijn??

Hoe zou het zijn als we geen boetes meer zouden geven? Zou het echt een zootje worden, met nooit-meer-terug-gebrachte boeken?? Komen die boetes de bibliotheek financieel gezien heel goed uit en kunnen we eigenlijk niet zonder? Is zo'n boetesysteem nog wel van deze tijd? 't Komt in ieder geval niet heel klantvriendelijk over..

Wat vinden jullie? Misschien af en toe een boetevrije dag (zoals op de open dag van vorig jaar)? Of lezen of fietsen of boeken rechtzetten i.p.v. boetes?
Iemand nog een leuk idee?

3 opmerkingen:

  1. Ik vind de voorbeelden nogal vergezocht. Wij hanteren immers normaal boekvergoeding (nieuwprijs van vervangend boek) als boeken niet terugkomen? En er is een maximum boetebedrag vastgesteld, dat -meen ik- niet exorbitant hoog is. Wat ik graag zou willen: geen reserveringskosten. Ook ben ik dankbaar dat er geen leengeld per boek betaald moet worden ten onzent.
    Nee, ik vind telaatgeld absoluut niet vreemd, karweitjes verzinnen, dát is vreemd. Een bibliotheek is toch geen Bureau Halt?
    Af en toe boetevrij inleveren, dat is nooit verkeerd. En soepel omgaan met verlengde uitleentermijnen: ook niet verkeerd.

    Overigens: ik vond het wel leuk om door Tiroka weer eens allerlei links voorgeschoteld te krijgen, al gaat het over een zaak waar ik, echtwaareerlijkwaar nooit bij heb stilgestaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. sja, ik ben niet zo'n boetefan, elk jaar een boetevrije dag of week is wel een goeie, klusjes laten doen is net zo goed betuttelend, misschien zou je voor kinderen soepeler moeten zijn en bijv. 0,10 in totaal per week ipv per boek kunnen rekenen, ik vrees dat het echt zo'n onderwerp is waar we het nooit eens over worden in de bieb......

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad is het best lastig om iets goeds te bedenken. Klusjes laten doen is minstens zo betuttelend in mijn ogen (we zijn inderdaad geen bureau Halt). Maar misschien moeten we inderdaad veel minder boete rekenen...
    Beginnen met niets rekenen voor reserveringen en leengeld dvd's/cd's lijkt me een hele mooie eerste stap in de goede richting.

    BeantwoordenVerwijderen