zaterdag 26 oktober 2013

Uit de bieb (4)


Na wekenlang besluiteloos rondklikken op internet, uren turen naar filmpjes in gebrekkig Engels op You Tube, en nachtenlang lezen op het forum van tweakers, heb ik er één besteld. 
Het was nodig, want de oude is echt aan z'n eind. Maar ik wilde geen honderden euro's uitgeven en het moest wel een goeie worden.
Ik heb al vaker wat besteld in China, maar ik bleef altijd onder €22,- (want dan hoef je geen invoerrechten te betalen). En dat ging steeds goed.
 De telefoons in Nederland vond ik gewoon te duur of ik was niet tevreden over de specificaties.
Ik heb het dus toch maar gedaan en me van te voren héél erg (lees: obsessief) verdiept in de materie.
En nu maar afwachten, ik vind het wel heel erg spannend, 't is toch best een bedrag....(Hopelijk krijg ik geen Chinese baksteen, doet'ie het gewoon goed, staat 'ie niet vol Chinese bloatware, raakt hij niet kwijt in het transport etc. Ik heb er wel een beetje buikpijn van...maar het komt vast goed.. hopelijk.).

Ondertussen heb ik nu dus gelukkig weer tijd voor biebboeken!
En wát voor een boeken. Een poosje geleden heb ik op een avond nogal wat lopen te reserveren en nu stromen de boeken binnen. En dat is niet handig, omdat ze nu dus allemaal tegelijk komen...


Op dit moment lees ik de nieuwe van Donna Tartt: het Puttertje.
Ik vind 'm erg goed, maar ik kan me voorstellen dat anderen hem langdradig vinden. Dat is 'ie ook wel, maar ik vind dat ze mooi schrijft.
Ze schrijft kleine schilderijtjes: Je ziet de mensen en ruimtes voor je, er hangt een soort magische sfeer in het boek. Ik vind het mooi.
Het is wel mega-dik (925 blz), da's nogal een nadeel. En ik ben nog niet eens halverwege. Dus ik hoop dat ik 'm uitkrijg (ik doe mijn best).

Want ik had dus nog veel meer gereserveerd en daar ga ik voorlopig niet aan toe komen ben ik bang. Maar ik ga ze hier toch bespreken. Speciaal voor jullie.

De volgende twee: Helemaal Vrij! en Waanzinnige Plannen! Twee boeken met een uitroepteken.
Ik ben dol op dit soort boeken (en hou ook erg van dit soort tv-programma's.)

Marcel van Driel met z´n boeken
Helemaal Vrij! gaat erover dat doorwerken tot je 67ste helemaal niet nodig is. Het is een boek voor 45+ers, waarom weet ik ook niet.
Ik ben nog geen 45+ maar het lijkt me toch interessant om te lezen.
Waanzinnige plannen! heb ik geleend omdat ik een lezing van de schrijver Marcel van Driel (ook bekend als kinderboekenschrijver) heb bijgewoond over hetzelfde onderwerp. Ik vond het heel inspirerend.
Wat leuk is aan het boek is dat er allerlei praktijkvoorbeelden in staan. Je krijgt zin om ook een waanzinnig plan! uit te gaan voeren.
Er hoort ook nog een website bij het boek. De website wordt in de loop van de tijd nog verder uitgebreid. Het doet een beetje denken aan Kickstarter.com.
Wat ik mooi vind aan beide boeken is dat er mensen zijn die niet alleen dromen, maar er ook voor gaan! Met een uitroepteken!


Ook heb ik "Een man die Ove heet" gereserveerd, geschreven door Fredrik Backman een Zweedse schrijver/blogger.
Er staat een sticker op met de aanlokkelijke woorden: "Voor de lezers van De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween."
Nu heb ik dat boek over die 100-jarige nog steeds niet gelezen. Het staat al jaren in mijn kast, en ik kom er maar niet aan toe op de een of andere manier. Ik hoor wel steeds van leners dat het een geweldig boek is..
En dit schijnt dus ook zo'n boek te zijn. Wie weet kom ik er nog eens aan toe (maar dat zal wel niet).


Om maar in het door mij geliefde Scandinavië te blijven heb ik het boek "Noors breien met Arne & Carlos" meegenomen vandaag. (Je weet wel, Arne & Carlos).
Arne & Carlos reizen momenteel heel de wereld over en zijn nu even in Nederland (dus als je ze live wil zien, is dit je kans!).
Het is weer een mooi boek. Mooie foto's en de patronen zien er goed en niet heel moeilijk uit, maar met een mooi resultaat. Wat ook leuk is, is dat ze variëren in patronen, het zijn niet alleen truien (ook voor de hond), maar er staat bijv. ook een gebreide muismat in (best wel een origineel idee).
Dit boek spreekt me meer aan dan het 'poppenbreienboek'.
Of het boek iets te maken heeft met het wereldrecord breien op de Noorse televisie weet ik niet (een hele avond brei-tv, heerlijk!).


"Tussendagen" van Andrew Porter lijkt me ook een intrigerend boek.  Het is geen luchtig of makkelijk boek, maar wel vol psychologische ellende (tenminste, dat denk ik, want ik heb er nog geen letter in gelezen). En hij krijgt lovende recensies op Goodreads.


En dan deze: "De fantastische Vliegende boeken van Marius Mindermeer "door William Joyce. Een sprookjesachtig prentenboek over boeken. En het is een oscarwinnende korte animatiefilm. Ik stoorde me in het boekje een beetje aan de ouwbollige taal (misschien gewoon slecht vertaald). Het filmpje is mooier.


En tot slot nog: 'Slaap lekker' van David K. Randall.
Wist je dat men in de Middeleeuwen twee keer sliep per nacht? Ik niet.
Doordat de schrijver zelf slaapproblemen heeft, is hij op onderzoek gegaan en kwam allerlei interessants tegen over slapen. Het is geen adviezenboek met tien eenvoudige stappen, maar het is wel boeiend om te lezen. Het leest lekker weg en het is een allerminst slaapverwekkend boek.

O ja, ik had heel graag willen schrijven over het boek 'Jongens zijn 't' . Er is nl. pas een documentaire op tv geweest over het zelfde onderwerp. En bij mijn Facebook-vrienden merkte ik dat het onderwerp heel erg leeft.
Er is een paar jaar geleden ook een interessante serie op de BBC geweest over het zelfde onderwerp waarbij een jonge dirigent probeerde om jongens op een jongensmanier les te geven. Die serie heb ik destijds gezien, en zijn aanpak werkte in veel gevallen (helaas kun je de serie nu niet meer bekijken).
Helaas, helaas, was het populaire boek ook gereserveerd door anderen en heb ik het weer moeten terugbrengen (dat wordt opnieuw reserveren, als ik 'het Puttertje' uit heb). Ik heb een klein stukje gelezen en het boek is heel goed leesbaar en zeer de moeite waard.

2 opmerkingen:

  1. Juist omdat je dingen meeneemt die ik niet gauw uit mezelf zal pakken, vind ik dit zulke interessante stukjes. Dus dank en....laat je nog eens weten hoe het met de chinese baksteen is afgelopen? Ik heb zelf, maar ja, nog geen 5 euro, een uit china afkomstig bluetooth-adaptertje besteld. Het kwam na 3 weken in een spannende enveloppe, het werkt - het is tenminste herkend door mijn computer- maar mijn bluetoothluidspreker wordt niet gevonden.
    Voor die paar euri ga ik natuurlijk niet zeuren, maar ik kan me je buikpijn voor een substantiëler bedrag wel voorstellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. balen, dat het niet goed werkt, dat adaptertje. Inmiddels is mijn telefoon er, en doet hij het heel goed!. Inmiddels is er ook nog een andere telefoon voor mijn zoon en een schattig tabletje (voor slechts 78 euro) voor mijn dochter (heeft ze zelf betaald van haar zakgeld). Er komen tegenwoordig errug vaak pakketjes met van alles en nog wat uit China. Ik heb tot nu toe nog geen verzendkosten of invoerrechten hoeven te betalen.
    Het is gewoon spotgoedkoop en het meeste werkt prima (1x een te klein vest besteld, en een tas die niet zo'n mooie kleur bleek te hebben als ik dacht). Tegenwoordig denken we bij bijna alles: dat kan ik goedkoper bestellen in China...

    BeantwoordenVerwijderen