vrijdag 5 april 2013

Vooruit



De winter is nog steeds niet veranderd in lente. Helaas. 
We zijn aan verandering toe.

Onze bieb is ook aan verandering toe, alhoewel het voor velen nog behoorlijk comfortabel aanvoelt. 
Het loopt allemaal, klanten zijn niet ontevreden. Maar stilstand is geen vooruitgang.
 
Sinds een paar weken zijn spannende tijden aangebroken. De collectie is klaargemaakt voor zelfscan. 
Vorige jaren was er nauwelijks overleg, tegenwoordig vergaderen en workshoppen we heel wat af. 
We gaan over op retail, en dus gaan we verbouwen, en we gaan vraaggerichter werken. 
En dat gaat allemaal binnen nu en de zomervakantie gebeuren! 

En landelijk: 

De Koninklijke Bibliotheek en Google zijn ook druk geweest. Ze hebben 80.000 boeken online gezet. Dit is de eerste stap, het doel is om alle boeken van de KB digitaal te ontsluiten (maar over de nieuwere werken is natuurlijk nog gedoe over de rechten..) Ik vind het een mooi initatief.

Voor de collega's: Er is sinds een poosje Biebtobieb, een kennis- en innovatieplatform van de openbare bibliotheken. Je kunt hier als biebmedewerker tips, ervaringen en meningen delen die van belang zijn voor de ontwikkeling van het bibliotheekwerk. 
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom ze daar niet de bestaande ning (met een nieuwe naam) voor gebruiken. 
Maar goed, het is er  en het ziet er op zich niet heel slecht uit. 
Alhoewel ik het inloggen wel wat moderner zou willen zien (via fb, twitter of google account). En ik begrijp het idee van de gesloten groepen niet zo goed. Het is toch een platform om kennis te delen? Waarom dan weer dat geheimzinnige gesloten gedoe... 
 Ik heb me aangemeld maar verder kijk ik er in de praktijk bijzonder weinig naar. Ik vergeet het steeds, het zit nog niet in mijn systeem..Misschien komt dat nog. Ik ben natuurlijk wel een voorstander van het delen van kennis. Wie weet wat voor moois er nog uit voort komt.

Hier hou ik het bij voor vandaag. En laat nu die lente maar 's komen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten