maandag 15 april 2013

Uit de bieb (2)

Een verse stapel boeken en tijdschriften. Er kwam weer veel moois voorbij, mijn biebpasje staat inmiddels bomvol.

Ik heb weer eens geprobeerd of het inmiddels mogelijk is om te linken naar de boeken in de webcatalogus van onze bieb. Maar helaas. Er lijkt geen enkele mogelijkheid te zijn... (als iemand een idee heeft hoe het wel kan, dan hoor ik dat graag!). Jammer...(ik kan wel linken naar bol of de bruna, maar dat doe ik maar niet).
Daarom nu: de boeken:

Hoe overleef ik een crisis? : hoe word je zelfredzaam bij rampen? van Dick Berts
Crisis, wat een kleine lettertjes. Ik heb gelukkig (nou ja, ik probeer er gelukkig mee te zijn) net een leesbril aangeschaft.
Het boek begint met een aantal doemscenario's die me wel weer aan het denken zetten. Ik moet toch maar 's dat noodpakket gaan samenstellen.
Verder veel aanschaftips en persoonlijke voorkeuren van de schrijver. Persoonlijke voorkeuren voor merken, daar hou ik eigenlijk niet zo van. Het gevaar is ook dat het boekje al gauw achterhaald is of ingehaald door nieuwere en betere producten.
Als je doomsdayspreppers kijkt, ken je de meeste tips wel. Als je het niet kijkt, dan kan het geen kwaad om het boekje eens te lezen.

Handboek Naaitechnieken van Alishon Smith
Dit boek werd aangeraden op naailes. Het is inderdaad een topboek. Heel veel plaatjes met uitleg, zo'n beetje alles komt aan bod. Dit boek wil ik graag in mijn kast hebben staan.

De cursus van Hans Schellekens
Best een aardig boek, maar niet boeiend genoeg. Ik ben tot halverwege gekomen, daarna heb ik het weer teruggebracht. Als ik meer tijd zou hebben, had ik het waarschijnlijk wel uitgelezen.
Het is niet hilarisch grappig, wat ik wel had gehoopt. Dit komt met name door de hoofdpersoon, die probeert te voorkomen dat hij zuur en bitter wordt maar dat eigenlijk al een beetje is.
Wat me stoorde was dat de hoofdpersoon een leraar is die les geeft aan 14 jarigen en op de zelfde school werkt als een kleuterjuf. Huh, wat is dat voor school?? En bijna iedereen in het boek heeft een rare naam. Dat soort dingen werken voor mij storend.

PU oftewel Power Unlimited
Power unlimited is duidelijk geschreven voor een bepaalde doelgroep. Een doelgroep waar ik als vrouw niet bij hoor.
Stiekem lees ik 'm toch en dan lees ik noodgedwongen wel tussen de comments over borsten enzo door. Beetje jammer vind ik het wel, dat stereotype gedoe. Maar ja, ze zijn wel consequent en doelgroepgericht.
Voor wie het nog niet door heeft: het gaat over games. En er worden ook games besproken die wij in ons gezin spelen of zouden willen spelen. Dus daarom neem ik 'm af en toe 's mee.

Aaah, kijk ze eens gezellig zitten. Arne & Carlos breien de bloemetjes buiten
Ze hebben weer een nieuw boek. Heerlijk kneuterig en gezellig. 
Je ziet mij echt niet alles uit dit boek maken. Onderzetters in de vorm van een vlinder, nee dank u. Maar toch, een gezellig boek om door te bladeren met veel foto's. Wie weet waag ik me nog eens aan een gehaakt kleed. Gezellig.

Het volmaakte schot van Varg Gyllander
Ik ben net begonnen in 'Het volmaakte schot'. Het speelt zich af in Stockholm en het is spannend. Het is een debuut van de Zweedse schrijver Varg Gyllander, die ook nog persvoorlichter is bij de Zweedse Nationale Recherche.

Tot de volgende keer maar weer. Ik lees nog even verder. 

5 opmerkingen:

  1. Oh wat fijn is dit! Thanx voor de leestips!! Ik ga zeker de eerste twee een keertje lenen en die van Varg Gyllander waarschijnlijk ook. Breien kan ik niet dus die sla ik over :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Tiroka, deze stukjes van je bevredigen mijn voyeuristische neigingen op leesgebied. Als ik met trein of bus reis, zit ik vaak ongezond en onesthetisch mijn nek te verrekken om te zien wat er gelezen wordt maar dat geeft dan nog geen antwoord op de vraag "Waaróm leest u dit?".
    Tijdens mijn werk kan ik me soms slechts met moeite weerhouden van dit soort impertinente vragen aan gebruikers. Dus: hèhè, jij komt ongegeneerd zélf met wat ik altijd heb willen weten, maar nooit durfde te vragen. En dat Power Unlimited was, als ik er even in keek, zó onbegrijpelijk. Nu weet ik dat het voor Gamers is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha, ik twijfelde of mijn lezers (jullie dus) hierop zaten te wachten. Maar gelukkig vinden jullie het wat. De uit de bieb rubriek hou ik erin!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het een leuke rubriek, Hetty! Fijn om zo "mee te lezen" en ideeen op te doen :)

      Verwijderen
  4. Heb je deze informatie niet gezien. Heel jammer dat MOM verdwijnt en je dus in geen enkele webcatalogus nog de beschrijvingen vindt. Toch naar de concurrent?. Ik gebruikte het veel. Lees:
    De volgende bestanden van NBD Biblion zullen in 2013 niet meer worden afgenomen: AD Bank, Meer over Media, Digitale Grote Almanak, JeugdLiteRom, LiteRom Wereldliteratuur en de UittrekselBank Jeugd.

    Als reden hiervoor noemt de VOB onder andere het feit dat 'de kosten van bepaalde bestanden niet in verhouding [zijn] tot het landelijk gebruik.' Verder zou NBD Biblion volgens de VOB voor sommige bestanden, zoals AD Bank, niet of niet op tijd over de rechten kunnen beschikken. Andere bestanden, zoals de Digitale Grote Almanak, zouden niet voldoen aan de technische specificaties die nodig zijn om via BNL geleverd te kunnen worden aan de bibliotheken.
    De VOB voegt daaraan toe: 'Verder zijn door ontwikkelingen op internet andere, vrij toegankelijke, bronnen inmiddels breed beschikbaar. Waardoor een aantal databestanden minder toegevoegde waarde leveren ten opzichte van voorgaande jaren.'

    BeantwoordenVerwijderen