dinsdag 4 februari 2014

Uit de bieb (5) en uit de cursus (1)

Dit komt zo, eerst ga ik nog wat vertellen over de cursus!
Inmiddels ben ik begonnen met de opleiding GO Mediacoach. Er is veel, heel veel informatie over me uitgestort in wervelende flitsende, minder flitsende maar toch heel interessante lezingen door allerlei gastdocenten. En er volgen er nog veel meer.
En er is huiswerk. Het kost tijd en energie en het is erg inspirerend.
Het zet me  erg tot nadenken merk ik, over onze organisatie, over hoe ik zelf tegen internet en nieuwe media aankijk, over wat ik al wel en wat ik nog niet weet.
Er valt nog zoveel te doen en te leren.

Ik hoop van harte dat we in onze organisatie er nu eens echt werk van gaan maken om ook eens buiten het boekengebeuren te kijken.
Gisteren hadden we een presentatie van Jos Debeij. Heel inspirerend!
Vroeger droomde ik over de toekomst van de bibliotheek, en het begint er op te lijken dat het ook echt die kant op gaat. In sommige bibliotheken zijn ze daar al behoorlijk ver in. En ik word daar best wel blij van.

Er zijn landelijk ook stappen gezet, want, tadaaa (tromgeroffel): eindelijk kunnen we e-books lenen. Het heeft 'even' geduurd, maar er is eindelijk een aanbod!

In het begin waren er nogal wat opstartproblemen. Maar inmiddels kunnen velen van ons inloggen (helaas nog niet iedereen begreep ik van een collega, maar ik ga er vanuit dat er nog aan gewerkt wordt). En het werkt zowel op de pc als op de telefoon als op de iPad (bij mij tenminste).
Of we er blij en gelukkig van worden, moet allemaal nog blijken. We gaan het zien...
Ik hoop zelf dat het aanbod nog verder uitgebreid gaat worden. Met bijvoorbeeld populaire lezen-voor-de-lijst titels. Zodat we jongeren, die allemaal op het laatste moment en allemaal tegelijk Kluun willen lenen, kunnen doorverwijzen naar het e-book. En ik hoop dat ik gewoon via de app een boek mag gaan kiezen, i.p.v. dat dat alleen via de pc kan. (ik hoop dat dit nog 'de kinderschoenen' zijn).

Ik kom ook nog steeds in onze eigen fysieke bieb en ik heb weer een stapel boeken meegenomen. Het heeft even geduurd, maar ik heb eindelijk De Hongerspelen uit (check de blog van oudcollega P. voor allerlei mooie achtergrondinfo en bespiegelingen over De Hongerspelen!).


En nu kan ik dan eindelijk beginnen aan 'Vertrouw op Allah, maar bind wel je kameel vast'.
Dit boekje werd me aangeraden door één van onze trouwe leners. En nu vraagt hij elke week of ik het al gelezen heb. Nee dus, maar ik ga het nog wel doen.
Het is niet zo'n groot boekje. Het gaat over Egypte, over de revolutie. Het is een persoonlijk verhaal van een jonge westerse vrouw in de Arabische wereld. Ik heb een klein stukje gelezen en het lijkt me interessant, het is boeiend geschreven. Ik ben benieuwd.


En dan gaan we gelijk maar door naar de volgende: De Cirkel van Dave Eggers.
Oké, die heb ik dus niet uit de fysieke bieb en je kunt 'm ook (nog) niet als e-book via de landelijke bieb krijgen. Maar hij staat wel op m'n telefoon om binnenkort gelezen te worden. (Het maakt mij persoonlijk geen bal uit of het een fysiek of digitaal boek is).
Dit boek staat hoog op mijn lijstje om daadwerkelijk gelezen te gaan worden. Het onderwerp past helemaal bij de cursus waar ik mee bezig ben, en bij deze tijd. 'Privacy is diefstal, sharing is caring!'

Workshop patchwork & quilten ligt ook op de stapel. (Nee, niet nog een hobby! )
Soms zie ik op internet echt prachtige quilts voorbij komen. Op de blog van sew mama sew hebben ze nu een serie met inspiring quilters. Echt het bekijken waard als je er van houdt. Wat een bloed, zweet en tranen moet er in zo'n quilt zitten! Ik zou het best wel eens willen kunnen, om zo iets te maken.
Maar dat ga ik nu niet doen. Echt Geen Tijd. Maar een boek er over bekijken kan geen kwaad.
In dit boek 'workshop patchwork & quilten' van Nicki Trench staan veel (beginners)projecten, die niet al te groot zijn. Veel gebruiksvoorwerpen (tassen, tafellakens, pannenlappen, babydekens) waardoor je er ook echt wat aan hebt. Volgens mij is dit wel een mooi boek als je hiermee aan de gang wilt gaan.

Nachtfilm van Marish Pessi is ook zo'n boek wat ik graag wil lezen. Het is een soort book noir met niet alleen tekst maar ook krantenknipsels en websites.
Een mysterieus boek. En er is een gratis app bij. Veelbelovend! Ik heb nu al zin in dit boek. 


En dan nog een laatste filmtip. Wij hebben pas een verbijsterend indrukwekkende film gezien in de Sneak Preview in Wageningen. Het is zo'n film waar je normaal niet voor zou kiezen. Het is ook absoluut geen gezellige film voor het-hele-gezin. 
Maar de film is wel zo indrukwekkend dat hij je voor altijd bij blijft als je iets leest over Manila of de Filipijnen. En waardoor je je afvraagt waarom we het niet beter regelen met z'n allen in deze wereld. 
Een realistische film over armoede: Metro Manila. Als je de kans krijgt om 'm te zien, doe dat dan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten