vrijdag 1 maart 2013

Het lijkt wel een bibliotheek..

Het lijkt wel een bibliotheek...

Ik las vanochtend een post van Ten Aanval en las daarna ook de reacties van Schrijversdezes over little free  libraries, leeszalen en marketingcampagnes in de vorm van een vakantiebieb. Heel boeiend. Wanneer is een bibliotheek eigenlijk een bibliotheek?

De leeszaal in Rotterdam heeft blijkbaar kasten waar mensen hun boeken kwijt kunnen die ze kwijt willen.  Anderen zijn daar dan weer heel blij mee. Je kunt ze lenen zonder pasje. En een gezellige koffietafel. Klinkt sympathiek.
Mijn man opperde pas bij een kop koffie ook al zo'n idee. Een kast in de bieb waar je je oude boek kwijt kan. Een soort bookCrossing of zwerfboeken.
Op internet zie je ook van alles: kleine boekenkastjes in tuinen, bushokjes, tenten en op kamelen. En zeg nou zelf: het klinkt echt schattig/romantisch/sympathiek: little free libraries.

Ik ben benieuwd of dit soort ideeën wel in retail passen.
Wij gaan binnenkort ook overstappen op retail en daar kijk ik best naar uit. Wat ik er van gezien heb, vond ik mooi. En het klantgerichte spreekt me (uiteraard) ook erg aan.
Maar ik hoop dat het geen keurslijf wordt (dat hoor je soms nl.) waar geen ruimte is voor nieuwe ideeën of initiatieven (omdat het niet mag van de retailcommissie). Zodat de bieb over 5 jaar weer verouderd is....
Ik hoop dat het naast mooi, ook sympathiek is/blijft.
We gaan het zien, het wordt vast zo wie zo een verbetering. Mooier wordt het zeker!

Ondertussen in Sydney wordt trouwens ook iets moois neergezet: een heuse tuinbibliotheek, met een gigantische boom, met als thema: community living room, wow.
Wikipedia kun je ook zien als bibliotheek. En verdient steun, omdat het een geweldig initiatief is.
En dit is ook een interessante ontwikkeling, alhoewel ik denk dat sommige collega's hier van gruwelen.

Want, is dat nog wel een bibliotheek?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten