donderdag 26 januari 2012

The time for Libraries is now


2 opmerkingen:

  1. Ik raak door deze 'reclame' voor bibliotheken bijna in paniek: de genoemde cijfers zijn voor mij onbevattelijk.
    De foto’s zijn technisch perfect, maar ook koel en afstandelijk. Ik begrijp dat dit een kwestie van smaak is, maar het is toch niet goed als een aanbeveling voor iets juist het tegenovergestelde bewerkstelligt?
    Het meest storend vond ik de dia met de tekst (vrij vertaald) "we zullen je kinderen fijn bezighouden"; misplaatst en kleinerend.

    De presentatie wil, meen ik, op 2 manieren ‘werken’: de bibliothecaris moet in staat zijn de waanzinnige hoeveelheid informatie te filteren (dat kan dus heel goed virtueel), maar er moeten ook gebouwen van steen blijven waar dus niet alleen kinderen worden beziggehouden, maar waar mensen lekker rustig kunnen zitten.
    Met dat laatste ben ik het helemaal eens, maar de meeste bibliotheken ontmantelen hun leeszalen en saneren hun collecties kapot. Het winkel-concept gooit nog steeds hoge ogen en dat is in tegenstelling met rust en denken.
    Kortom: ik zeg niet dat ik een oplossing weet voor de dreigende teloorgang van de openbare bibliotheek. Ik vraag me in arren moede af, of dit zelfs wel haalbaar is?
    En deze dia’s maken me eerder afkerig van, dan ontvankelijk voor de vast goedbedoelde boodschap.

    (Je merkt wel dat ziek-zijn me knap chagrijnig maakt.)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @PietP. Jammer dat je nog steeds ziek bent: beterschap. En bedankt voor je kritische blik!
    Het filmpje geeft mijns inziens vooral weer dat onze samenleving veranderd is en dat het razendsnel gaat. Het probeert volgens mij te laten zien waarom bibliothecarissen juist nu nodig zijn.
    En doordat alles (zo snel) verandert, zijn bibliotheken ook erg op zoek naar hun identiteit. En wat precies de oplossing is en of het haalbaar is? Niemand weet het volgens mij. Maar er moet wel wat gebeuren. O.a. duidelijk laten zien waar we goed in zijn als bibliotheek, laten zien wat we doen en waarom het belangrijk is dat de bibliotheek er is.

    BeantwoordenVerwijderen